FOLCLOR
|
|||
Noutăți în site
Organizare
Revista „Izvorul Someșului”
Comunicate ACRIS
Proiecte
Semnal editorial
Artă plastică
Portrete în cuvinte
Divertisment
Mozaic
Galerie foto
Contact
|
Împuternicirea lui AdamSe zice că Adam, când a fost dat afară din rai de Milostivul Dumnezeu, pentru că i-a nesocotit voia și i-a încălcat porunca, ședea la poarta raiului cu Eva, și plângeau amândoi cu zece rânduri de lacrimi privind și suspinând la bunătățile raiului. Şi, aducându-și aminte de fericirea în care au fost şi văzând nevoia în care au ajuns, plângeau şi mai şi, de părere de rău. Dar Scaraoţchi, care îşi bagă coada peste tot, a făcut ce a făcut şi, apropiindu-se de Adam, i-a zis: - Ce plângi măi, Adame? - Cum să nu plâng, a zis Adam, că ia, aşa şi-aşa. Cum am fost şi cum am ajuns. - Ei, de asta plângi, a zis Ucigă-l-toaca. Nu mai plânge, mă, că te fac eu fericit. Dar să ne înțelegem de la bun început: trebuie să-mi făgăduiești că-mi vei da mie pe toți urmașii tăi. - Sunt învoit, a zis, la repezeală, nesocotitul de Adam. - Deci te învoiești? a întrebat Diavolul bucuros, frecându-și mâinile. - Mă învoiesc, a spus Adam din nou. - Păi, atunci trebuie să-mi dai o împuternicire, să o am la mână, a mai zis Încornoratul. Că numai pe vorbe eu nu mă bazez. - Ți-oi da şi împuternicire, a zis Adam, dar cam ce fel? Cum? Că eu nu am scris niciodată o împuternicire și nu o știu face. Învață-mă! Tartarul n-a stat mult pe gânduri, a adus lut într-o mână, pe care l-a prefăcut într-un fel de cărămidă, și i-a zis lui Adam: - Pune mâna aici, şi asta-mi va fi împuternicirea. Adam și-a pus mâna, care s-a întipărit pe cărămidă, şi cu asta împuternicirea a fost făcută, iar Ucigă-l-crucea a pus cărămida în foc, a uscat-o bine și, astfel, s-a asigurat că are împuternicire. Dar acum alt gând îl muncea pe Necuratul: Unde să-şi ascundă împuternicirea? S-a sucit, s-a gândit el în fel și chip şi, deodată, a înșfăcat cărămida, s-a dus tocmai la apa Iordanului şi, pe fundul apei, și-a ascuns el împuternicirea, gândind că de acolo nimeni nu i-o va lua. Dar nu s-a bucurat mult timp Michiduță de împuternicire, că Domnul Iisus Hristos, când s-a botezat în apa Iordanului, s-a nimerit să stea cu picioarele tocmai pe cărămida aceea, pe care a zdrobit-o. A nimicit-o. Se zice că de atunci Dumnezeu ar fi pus la dreapta omului un înger, iar la stânga, un drac. Diavolul îndeamnă la rău, iar îngerul îndeamnă la bine. Omul stă şi alege, ascultând când de unul, când de altul. Când omul ascultă pe diavol, îngerul plânge, iar diavolul râde. Poveste auzită în anul 1972, de la Luncan Varvara de 82 de ani, din Anieș. Valer POP Balaorul din zmeurișPrecizez încă de la început că la Șanț se zice balaor, nu balaur. Se spune că s-au dus într-o zi două surori, Safta și Lizabeta, cu o vară de-a lor, Leontina, să culeagă zmeură într-o săhelbe (zmeuriș), undeva prin Valea Cornii. Se știa în tot Șanțul că Valea Cornii era un loc foarte șerpos, cunoscut ca fiind locul din sat cel mai populat cu șerpi, de asta mulți nu se încumetau să se ducă acolo după zmeură, ba și cei ce aveau terenuri de fân pe acolo, lucrau foarte prevăzători. Nu de multe ori, întorcând fânul, se nimerea să dai de un șarpe sau de o viperă, ba să mai iei și câte-un șarpe în brațe odată cu pologul. Nu mai vorbim de șopârle oarbe (șopârle de sticlă), că erau la tot pasul, de multe ori călcai pe ele. Cum era o zi ploioasă, ele nu s-au prea temut, pentru că se credea, și se crede, că în zilele mai răcoroase, șerpii nu se prea arată, de asta s-au dus mai cu oarecare curaj. Ca prin minune, au găsit zmeură multă, în puțină vreme. Cum tot culegeau ele, s-au pomenit pe un vârf de stâncă, iar dedesubtul stâncii, era un loc destul de drept, cu niște padeși de zmeură încărcați parcă mai tare ca în tot zmeurișul. Curgea ca strugurii zmeura din padeși, de stăteau aplecați de atâta greutate. „No, dacă mergem acolo, zice una, umplem imediat vidările (gălețile) și putem pleca acasă.” Da' de unde? Când se uită mai bine în jos, numai ce văd un balaor mare dormind la soare, sforăind cu un șuierat de gândeai că te mânca și prin urechi. Cum dormea el cu gura căscată, i se vedea bine în gură limba cât o leafă de mestecat în jumere, când le topești, numai că ceva mai lată, dar despicată în două. Hrrrrrr și iiuuuuu, hrrrrrr și iiiuuuu, făcea balaorul când sforăia, culcat pe un gros (buștean) mare și lat, plin de jăbgi (mușchi), de parcă îi suferea să doarmă pe mușchii aceia ca pe un strujac. Avea și o coadă lungă, toată solzi, ce luceau la soare ca penele din coada cocoșului. Erau de un negru spre albăstrui. Din când în când, îi mai ieșeau, cum sforăia, niște scântei, dar nu mari, cam așa cum sar din focul aproape stins, când sufli asupra lui. Vai, se gândesc ele, no, cum să facem să fugim fără să-l trezim, că, de ne ajunge aesta, ne mănâncă cu zmeură cu tot. Și așa, încet, încearcă să se îndepărteze, dar, când se cred mai scăpate, calcă una pe un gătej (vreasc) care trosnește tare, balaorul se trezește, le zărește, scoate pe gură o flacără așa ca dintr-o dobă de pârjolit porcii, de toți padeșii de zmeură se și usucă de la flăcări, iar zmeura cade uscată la pământ, și apoi o ia la fugă după ele. Și fug, și fug, da' baloarul, după ele, nu se lăsa, pe cât era de mare, pe atât de tare fugea. În avantajul lor era numai cărarea, că ele puteau mai ușor să fugă, pe când balaorul se strecura mai greu, cărarea fiind mai îngustă pentru el. La un moment dat, la Leontina îi sare traista cu vidăra din spate în cărare, bineînțeles că acolo o și lăsă. Celelalte două nici măcar n-au apucat să-și ia trăistile când au văzut balaorul. Nici Leontina nu și-o mai lua de n-o apuca vremea cu traista în spate. Fug mai departe, ajunge și balaorul la traistă, calcă pe ea, iar cum era zmeura vărsată pe jos, alunecă și cade sub cărare, într-o prăpastie plină de urzici și pâslet. A fost cel mai bun moment pentru ele să apuce a se îndepărta, atât cât balaorul să le piardă puțin din ochi. Până când iese namila din prăpastie, ele apucă să ajungă la un podeț, făcut peste un pârâiaș, și intră repede sub el. Cu inima cât un purece, așteptau să treacă balaorul. De cumva nu le simte și merge mai departe scapă, de nu, acolo le mănâncă pe toate trei, că erau numai niște băiete (copile). Ce plăteau ele pentru așa un monstru ce se spune că de întâlnea ceva oi coborâte de prin Muntele Cornii, sau pe locuri, toamna și primăvara, mânca de te speriai? Ce nu mânca și le ducea în bașcă, unde avea o vizuină într-o stâncă. Ajunge balaorul pe podeț, dar nu le simte și fuge mai departe, nu le mai găsește, dar nici înapoi nu s-a mai întors. Nu vă spun ce spaimă le-a mâncat când a trecut balaorul peste podeț, ce zgomot a făcut, de nici dacă ar fi trecut un car încărcat cu lemne sau dacă ar fi căzut peste el un bgilan (buștean) nu se detuna și nu suna mai tare. După ce cred ele că a trecut pericolul, ies de sub podeț și-și amintesc de casa lu' Focuța, unde se gândesc să se adăpostească până spre seară. O iau din nou la fugă, ies din zmeuriș pe fâneață și se îndreaptă spre casa lu' Focuța. Numai că și balaorul era ajuns într-o margine, sub un fag, și le zărește. Aleargă înspre ele, dar și ele fug de mănâncă pământul și ajung imediat la casa lu' Focuța, intră în grabă, închid ușa după ele și trag rigălul (zăvorul). Dar Focuța, când le vede așa speriate, le întreabă: „No, ce ați fugit așa de tare, ați văzut balaorul?” A bănuit el că nu fără un motiv bine întemeiat au alergat așa. Când ajunge la casă, balaorul se întoarce ca pușcat înapoi de frica crucilor din ferestre. Pe atunci, la Ziua Crucii, se făceau cruci din bețișoare sau din tulpini de busuioc și se puneau în ochiurile de la geamuri, pentru a feri casa de rele, de farmece, descântece, moroi, strigoi și de căpcâni. Acele cruci se țineau permanent în geamuri, iar, din an în an, se schimbau cu altele. Așa au scăpat cele trei de balaor, după ce și-au revenit din spaimă, au povestit gazdei tot ce li s-a întâmplat. Au mai stat până spre seară în casa lu' Foca, apoi, când au crezut că s-a retras balaorul în vizuina din bașcă, s-au întors și ele acasă, fără galeți, fără trăisti, dar bucuroase că măcar au scăpat cu viață. Prof. Dănilă FILIPOI Baba huțulă din Bucovina
|
||